طراحی سایت

قالب وبلاگ

آی اس آی ژورنال

طراحی سایت


آی اس آی ژورنال
 
راهنمای چاپ مقاله در ژورنال های علمی بین المللی
نوشته شده در تاريخ پنجشنبه 17 بهمن1392 توسط عبدالعظیم ملایی

مژده به دانشجوبان رشته علوم کامپیوتر! دانشگاه MIT یک نرم افزار تحت وب بنام SciGen تولید کرده است که تنها اسامی مولفین را دریافت می کند و  یک مقاله دقیق با منابع کامل، شکلها و نمودارها تولید می‌کند. دیگر نیازی به پژوهش در این زمینه نیست، راحت برید دکتری!

لینک نرم افزار:

http://pdos.csail.mit.edu/scigen/#generate

نمونه مقالات تولید شده را می‌توانید در زیر ببینید:

http://isimag.persiangig.com/other/SciGen%20Article.pdf


برچسب‌ها: مقاله, ISI, کامپیوتر
نوشته شده در تاريخ شنبه 29 بهمن1390 توسط عبدالعظیم ملایی
    

با تشکر از جناب آقای جاسمیان جهت همکاری مستمر ایشان با وبلاگ، کتابهای زیر منابع مناسبی به دوستانی که فرصت کافی برای مقاله نویسی دارند، کمک شایانی می کند که توسط ایشان ارسال شده است.

ضمنا لازم می دانم از دوستانی که به دلیل مشغله کاری زیاد نمی توانم کامنتهایشان را پاسخگو باشم عذرخواهی کنم. البته تا حد توان به دوستانی که ایمیل می زنند پاسخگو خواهم بود.

How to Write Great Essays

How to Write Essays & Assignments

Schaums Quick Guide to Writing Great Research Papers


برچسب‌ها: کتاب مقاله نویسی
نوشته شده در تاريخ سه شنبه 22 آذر1390 توسط عبدالعظیم ملایی

جناب آقای عقیل جاسمیان زحمت کشیده و مقاله

 Writing a Research Paper - English

را به فارسی ترجمه کرده اند که فایل ترجمه شده از طریق لینک زیر در دسترس است.

Writing a Research Paper - Persian


نوشته شده در تاريخ دوشنبه 9 آبان1390 توسط عبدالعظیم ملایی

استفاده از سیستم رفرنس نویسی در نرم افزار ورد

دفعات اولی که مقالات زبان انگلیسی رو بررسی و مطالعه می کردم، با خودم می گفتم طرف چقدر حوصله داشته و اینقدر منابع رو دقیق و با جزئیات تمام وارد کرده است و حتی، نام تمام مجلات و کتابها را ایتالیک کرده است؛ فکر می کردم که این خود مولف است که این کار را انجام می دهد و خود مولف تمام مراجع را تک تک (هم داخل متن و هم در انتها) کنترل می کند. چون واقعاً اصلا اشتباهی وجود نداشت و همه مراجع دقبق هم در متن و هم در انتها، خیلی زیبا و در قالب مناسب ارایه شده اند.

وقتی با نرم افزار ورد 2007 آشنا شدم، متوجه شدم که غیر از خود ورد، نرم افزارهای تخصصی دیگری نیز برای مرجع نویسی وجود دارد که  مهمترین آنها End Note و Reference Manager است که کار مرجع نویسی را خیلی راحت می کند، حتی به شما می گوید که کدام منبع را در داخل متن استفاده نکردید. خود نرم افزار هر جا را که لازم باشد، اول می آورد یا هر جا را که لازم باشد ایتالیک می کند. به این ترتیب به لیست رفرنس حرفه ای برای شما ایجاد می کند.

اطلاعات مربوط به این نرم افزارها را توی سایتشون می تونید پیدا کنید. نرم افزارهای فوق پولی هستند  و به همین دلیل در دسترس همه نیستند. اما نرم افزار ورد 2007 در دسترس همه هست. به همین دلیل، در این پست، مرجع نویسی با این نرم افزار توضیح داده می شود.

چهارمین Tab در قسمت بالای ورد 2007 و از سمت چپ، References است. هرجا که خواستید از یک رفرنس استفاده کنید، آنجا کلیک کنید، آنگاه از توی این تب، قسمت Citation & Bibliography را انتخاب کنید.


روی قسمت Insert Citation کلیک کرده و بعد از آن، گزینه Add New Source را انتخاب کنید.


پنجره ای باز می شود که شما باید اطلاعات مربوطه را تکمیل کنید؛ این اطلاعات با توجه به اینکه منبع مجله، کتاب، سایت و یا کنفرانس است فرق می کند. اطلاعات را تکمیل کنید، آنگاه کلید Ok را انتخاب کنید. به این نمونه توجه کنید:

قسمت دیگر Style است؛ این قسمت شما مهمترین استانداردهای رفرنس نویسی را می توانید ببینید. APA یا همون انجمن روانشناسی آمریکا، Chicago، ISO، MLA و سایر انواع که فراخور نیاز، از هر کدام می توان استفاده کرد که ما در کارهای فارسی از شیکاگو و در مقالات انگلیسی از APA استفاده می کنیم. هر استایلی را که انتخاب کنید، فرمت اون استاندارد هم توی متن و هم در انتها خودبه خود تغییر می کند.

که بعنوان نمونه» مرجع نویسی در داخل متن به شکل زیر می آید:

(Richard Laux, Richard, & Karen, 2007)

که اگر شما روی آن کلیک کنید برجسته می شود؛ یک فلش در سمت چپ نشان داده می شود که اگر روی آن کلیک کنید، می توانید شماره صفحه را نیز وارد کنید. دقت کنید که همه این موارد در ورد 2007 است؛ اگر شما مقاله را در فایل ورد 2003 ذخیره کرده باشید (فرمت doc و نه فرمت docx)، این چیزهایی که گفتم اتفاق نمی افتد، یعنی شما با نرم افزار 2007 کار می کنید، اما فایل 2003 است، اینجا این کارها انجام نمی شود، فایل را از ابتدا 2007 ذخیره کنید. نشانه اینکه 2003 است یا 2007، این است که در قسمت عنوان در بالاترین قسمت صفحه، واژه Compatibility Mode می اید.

آنگاه بعد از اتمام مقاله، به روی قسمت Bibliography کلیک کنید و از انجا گزینه Insert Bibliography را انتخاب کنید. 



تمام رفرنسهایی را که تا آلان وارد کرده اید را به شکلی زیبا به شما می دهد

در قسمت Manage Sources نیز می توانید ببینید که کدام رفرنسها تیک نخورده اند، یعنی توی متن استفاده نشده اند.


 یکی از اساتید می گفت که من وقتی می خواستم یک مقاله را داوری کنم، تک تک مراجع را هم در متن و هم در انتها کنترل می کردم، تصور کنید که چه زمانی می برد این کنترل کردن؟ در صورتی که یک نرم افزار به راحتی این کار را انجام میدهد. در این قسمت، می توانید مراجه را اصلاح، کپی یا حذف کنید. نکته مهم دیگه اینکه این رفرنس هایی که وارد فایل ورد کرده اید، توی دیتابیس ورد در همان کامپیوتر باقی می ماند و شما اگر در آینده به آنها نیاز داشته باشید، می توانید آنها را کپی کنید.


نوشته شده در تاريخ یکشنبه 8 آبان1390 توسط عبدالعظیم ملایی

معمولا ارسال مقاله براي مجلات خارجي به سه نوع صورت مي پذيرد:

۱. از طريق سيستم آنلاين؛

۲. از طريق ايميل به سردبير؛

۳. از طريق سايت مجله.

توضيحات در ادامه مطلب آمده است...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 7 آبان1390 توسط عبدالعظیم ملایی

برای اینکه بدانیم آیا یک مجله در آی اس ای ایندکس می شود یا نه، کافی است که نام نشریه یا شماره بین المللی آن در سایت موسسه آی اس آی جستجو کنیم:


http://ip-science.thomsonreuters.com/mjl/

http://ip-science.thomsonreuters.com/cgi-bin/jrnlst/jlresults.cgi?PC=MASTER



نوشته شده در تاريخ یکشنبه 15 اسفند1389 توسط عبدالعظیم ملایی

برای نوشتن مقالاتی که در فضای بین المللی چاپ شوند، نیازی نیست که لزوما به اساتید مراجعه کنید. کافی است که کمی اعتماد به نفس داشته باشید. بهترین کار برای شروع این است که حوصله به خرج دهید و مقالات مرتبط با رشته خودتان را با دقت بخوانید. برای پیدا کردنشان هم به لیست مجلات آی اس آی مراجعه کنید. توی آن لیست، مجلات خوب معرفی شده اند. 20 تا از مقالاتشان را در یک موضوع بخوانید، مطمئن باشید که هم ایده می گیرید که روی چی کار کنید، هم روش کار دستتون میاد و هم خیلی چیزهای جدیدتر یاد می گیرید. یادتون باشه که یه مقاله جدودا 200 نفر ساعت زمان می بره. هم در مرحله تحقیق و هم در مرحله نوشتن مقاله. زیاد هم عجله نکنید. منطقی ترین زمان برای انجام پژوهش و نوشتن مقاله 4 ماه و برای چاپ آن، 3 ماه است.



نوشته شده در تاريخ شنبه 25 دی1389 توسط عبدالعظیم ملایی
سوال:

من پايانامه ام را نوشتم و دفاع كردم حالا ميخوام مقاله بنويسم كارم قسمت هاي مختلفي داشته كه نميدونم چند تا مقاله در مياره و از كجا شروع كنم؟ چه مطالبي را با هم يك مقاله كنم؟

پاسخ:

معمولا از پایان نامه ارشد چند تا مقاله در نمی آد. بهتر است که تمام مطالبی را که در پایان نامه به آنها رسیده اید در یک مقاله جمع کنید تا مقاله شما مقاله ای خوب از آب در بیاد. نکته دوم اینکه برای نوشتن مقاله، بعد از اتمام پایان نامه، دوباره از مرور ادبیات شروع کنید. یعنی نوشتن مبانی نظری مقاله با مبانی نظری پایان نامه تفاوت زیادی داره. توی پایان نامه شما هر منبعی را که به دستتان می رسد استفاده می کنید. اما در مقاله کارهای به روز (2008 به بعد) را باید از بهترین و قویترین نشریات انتخاب کنید. لیست پایگاه های داده ای که می توانید از آنها مقالات خیلی خوب دریافت کنید، در سایت معاونت پژوهشی دانشگاه تهران آمده است. به آدرس زیر:

http://research.ut.ac.ir/cao/databases.asp

با توجه به مقالاتی که دریافت می کنید، قسمت مرور ادبیات نظری را مستقیما از این مقالاتی که به دست آورده اید کپی کنید و کنار هم قرار دهید تا روال منطقی پیدا کند. از سیستم مرجه نویسی ورد هم استفاده کنید که خیلی کار رو راحت می کنه که اکه فرصت شد، آنرا هم بطور مفصل توضیح می دهم. بعد قسمت های دیگر مقاله (که معمولا شامل موارد زیر است: روش، یافته ها، بحث و نتیجه گیری و منابع) را به فارسی و خیلی دقیق بنویسید و بدید ترجمه بشه. بعد از طی تمام اینها بنشینید و مقدمه را بنویسید و بعد از مقدمه هم چکیده را بنویسید. فراموش نکنید که نوشتن مقدمه و چکیده کار خیلی سختیه و تاثیر زیادی در پذیرش مقاله داره. سعی کنید مقاله را خودتون تنهایی پیگیری کنید و روی اساتید زیاد حساب نکنید. در مقالات خارجی کاری ندارن که شما دانشجو هستید یا استاد. محتوای مقاله است که خیلی اهمیت داره.


نوشته شده در تاريخ یکشنبه 4 مهر1389 توسط عبدالعظیم ملایی

در مورد اینکه نام مجلات لینک ندارد یکی از دوستان ایمیلی زده بود و گفته بود که چطور می شود لینک آنها را پیدا کرد. برای پیدا کردن آدرس مجله، نام و کد نشریه (آی اس اس ان) را همزمان در گوگل (و یا اسکولار گوگل) جستجو کنید. برای مثال،

JOURNAL OF BANKING & FINANCE + ISSN: 0378-4266

معمولا اولین لینکی که می آید مربوط به همان نشریه است یا اگر نبود چند مورد اول را دقیقا بررسی نمایید.

مطلب بعد اینکه سعی کنید حتما فرمت مقاله نویسی را رعایت کرده باشید. معمولا اساتید علوم انسانی به قسمت ادبیات نظری بهای زیادی می دهند که در مقالات انگیسی ارزش زیادی ندارد. یکی دیگر از دوستان، مقالۀ پایان نامه اش را به زبان فارسی طوری استخراج کرده بود که از مجموع 17 صفحۀ مقاله، 14 صفحه به ادبیات موضوع پرداخته بود. معمولا خوانندگان مجلات با ادبیات نظری آن نشریه آشنایی دارند و بیشتر به روش شما و نتیجه گیری شما توجه می کنند. قسمت چکیده، مقدمه و نتایج را با دقت زیادتری بنویسید.

در مورد انتخاب مجله سعی کنید مجلات آمریکایی رو انتخاب نکنید. چون دید خوبی نسبت به ایران ندارند. اگر مجله ای رو انتخاب نماید که ماهنامه باشد بهتر است. معمولا دو یا سه ماهه جواب می دهند. اگر جواب ندادند به آنها ایمیل بزنید و جواب داوری رو از آنها بخواهید.


نوشته شده در تاريخ شنبه 1 خرداد1389 توسط عبدالعظیم ملایی

لینکی را که قبلا نحوه نوشتن مقاله را توضیح می داد، حذف شده بود، فایل مقاله نحوه نوشتن را با استفاده از لینک زیر می توانید دریافت کنید.


Writing a Research Paper


اگر با همین کلید واژه ها توی گوگل جستجو کنید، مقالات زیادی رامی توانید متناسب با هر رشته پیدا کنید.


نوشته شده در تاريخ دوشنبه 19 بهمن1388 توسط عبدالعظیم ملایی

برای جستجوی مجلات و پیدا کردن آدرس اینترنتی آنها (هم برای مجلات آی اس آی و هم غیر آی اس آی) می توانید از سایت زیر استفاده کنید. هم با نام مجله جستجو می کند و هم با کد بین المللی مجله  (ISSN).

 
http://www.journalseek.net

 
بد نیست که ابتدا مقاله نوشتن به زبان انگلیسی را با یک مجله غیر آی اس آی شروع کنیم. بعدا و به تدریج با افزایش تجربه برای مجلات معتبر مقاله بفرستیم. با استفاده از این سایت یک مجله غیر آی اس آی پیدا کنید و مقاله تان را برای آن مجله ارسال نمایید. بعضی از دوستان پس از چند با رد شدن مقاله شان در مجلات، دلسرد می شوند. بهتر بود که از ابتدا گام های کوتاه تر اما محکمتری بر می داشتیم.


نوشته شده در تاريخ یکشنبه 18 بهمن1388 توسط عبدالعظیم ملایی

در این چند روز گذشته، مقالۀ پایان نامه ام را می نوشتم که راجع به بکار گیری QFD بود. ابتدا روش تحقیق را نوشتم، بعد ادبیات تحقیق را جمع کردم. یافته ها و نتایج نیز به تدریج کامل شدند. در انتها و در هنگام نوشتن مقدمه نمی دانستم که چطوری آنرا بنویسم. به همین دلیل به مقالاتی که دانلود کرده بودم مراجعه کردم تا ببینم که آنها مقدمه را چطوری نوشته اند تا من هم ایده بگیرم. در یکی از مقالات، به چندین روش جدید برخورد کردم که قبلا ندیده بودم. گفتم بد نیست که آنها را به شما دوستان عزیز هم معرفی کنم. شاید در هر رشته ای قابل بومی سازی (Customize) باشند. البته، ممکن است بعضی از دوستان به آنها تسلط داشته باشند. به نظر می رسد ترکیب این روشها با یک موضوع در هر رشته ای، بتواند راهنمای خوبی برای انتخاب عنوان مقاله باشد. این روش ها به قرار زیرند:


Fault tree analysis (FTA)

Functional analysis

Failure mode and effective analysis (FMEA)

Design for manufacture and assembly (DFMA)

Morphological chart analysis


نوشته شده در تاريخ جمعه 1 آبان1388 توسط عبدالعظیم ملایی

با سلام و احترام

هر مجله از داوران سوالات مشخصی را می پرسد. بدین ترتیب که فرمی همراه با مقاله برای هر داور می فرستد. داوران اول به سوالات پاسخ می دهند، بعد کامنت های (نظرات) خود را در انتهای سوالات مطرح می کنند. دانستن این سولات و پاسخ به آنها قبل از ارسال مقاله کمک زیادی به تسریع در پذیرش می کند. در قسمت ادامه مطلب چند سوال که در ارتباط به یک نشریه انگلیسی برای ما ارسال شده است در اختیار دوستان عزیز قرار می گیرد...



ادامه مطلب
نوشته شده در تاريخ شنبه 18 مهر1388 توسط عبدالعظیم ملایی

در مرحله سوم در نوشتن مقاله آی اس آی، یعنی زمانی که عنوان دقیق مقاله را انتخاب کرده اید، کارتان را با بررسی کارهای دیگران در آن زمینه آغاز نمایید. البته با معیارهای زیر نیز می توانید در مجلات آی اس آی، به دنبال عناوینی بگردید که برای جامعه علمی تازگی دارد.

ابتدا به سایت های علمی مختلف که حوزه وسیعی از نشریات و کتب را چاپ می کنند بروید. قاعدتا خیلی از این سایت ها، برای ارایه سرویس پول دریافت می کنند که این پول را دانشگاه می پردازد. پس باید در سایت دانشگاه به جستجو بپردازید.

فهرست جامعی از سایت های علمی معتبر در سایت اداره کل تامین تجهیزات و اطلاعات علمی دانشگاه تهران آمده است. برای نمونه به پایگاههای زیر مراجعه نمایید:

1. Science Direct

2. Springer

3. Emerald

4. Oxford Journals

5. John Wiley

در این پایگاه دانشگاه تهران، راهنمای جستجو در هریک از این سایت های علمی ارایه شده است. مطالعه دقیق آنها باعث می شود با زمان بسیار کمتری، به مقالاتی که می خواهید سریعتر دسترسی پیدا کنید.

در تک تک این سایت ها به دنبال مقالاتی بگردید که با موضوع انتخابی شما (و احیانا پایان نامه شما) ارتباط دارند. آنها را دانلود کنید. معمولا در خیلی از موضوع ها، تعداد مقالات زیاد است. در دو موضوع برای مقالات در حال انجام، اولی 254 و دومی 157 مقاله دانلود کردم که می خواهم به تدریح آنها را بخوانم.

در حین خواندن مقالات مطالب زیادی در مورد نحوه نوشتن، جمله بندی و ساختار مقاله بدست می آید. این قسمت از کار کمی خسته کننده است، اما سعی کنید طفره نروید و کارتان را با دقت انجام دهید. قالب جملات را بردارید، بعد محتوای خودتان را در آن قالب بریزید (واژه ها را عوض کنید اما زمان فعل ها و نحوه ارتباط دو جمله در یک پاراگراف را دست نزنید). این کار تمرین خوبی برای یادگیری انگلیسی نوشتن است. وقتی که تعدادی از مقالات را با دقت بررسی کردید، متوجه می شوید که دیگران چگونه نوشته اند. حتی می توانید ادبیات نظری را صرفا با جمع آوری از بقیه مقالات بصورت گیومه تنطیم کنید. یادمان باشد که ادبیات نظری نباید زیاد باشد، صرفا در حدی که کار ما را با مقالات قبلی مرتبط سازد، نه اینکه تمام مفاهیم را بخواهیم توضیح دهیم. توضیح بیش از حد بدیهیات داور را خسته می کند، زیرا داور به ادبیات نظری اشراف کامل دارد.

کم بودن تعداد صفحات مقاله نیز عامل مهمی در موفقیت مقاله است، اگر مقاله در تعداد زیادی صفحه نوشته شده باشد، باعث سردرگمی داور و خوانندگان می شود. در حد 10 تا 12 صفحه مطلوب است. سعی کنیم از دید یک خواننده به مقاله نگاه کنیم.

نکته خیلی مهم:

بعضی از دوستان بعد از اتمام پایان نامه، شروع به خلاصه کردن پایان نامه می کنند، مثلا پایان نامه 150 صفحه ای را به 14 تا 15 صفحه می رسانند. بعد فکر می کنند که مقاله پایان نامه شان آماده است. همواره بیاد داشته باشیم

نوشتن مقاله سخت تر است از کاری که برای خود تحقیق انجام می دهیم.

یهنی وقتی پایان نامه تمام شد، تازه پروژه نوشتن مقاله شروع می شود. ادبیات نظری باید از اول به انگلیسی نوشته شود؛ چون کار زیاد سختی نیست، باید مقالات مختلف را بخوانید و از مطالب مهم آنها کپی کنید. بعد بین آنها ارتباط منطقی برقرار کنید. در حد دو تا سه صفحه. این کار حتما بعد از اتمام پایان نامه انجام می شود و هیچ ارتباطی به فرآیند پایان نامه ندارد.

پس بطور خلاصه برای بررسی ادبیات نظری مراحل زیر پیشنهاد می شود:

1. مراجعه به سایت های علمی و دانلود مقالات مرتبط؛

2. خواندن مقالات و الگو برداری از نحوه نوشتن؛

3. جمع آوری ادبیات نظری (کپی کردن جملات

4. ایجاد ارتباط منطقی بین پاراگراف های کپی شده.


نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مهر1388 توسط عبدالعظیم ملایی

با سلام و احترام

دوستان دقت داشته باشند که قسمت هایپرلینک (قسمت آبی رنگ) در زیر هر مجله فقط دسته بندی آن مجله را در فهرست آی اس آی نشان می دهد و با کلیک کردن روی آن، به آدرس مجله دست پیدا نمی کنید. بنابراین، برای پیدا کردن آدرس اینترنتی مجله، حتما و حتما باید نام مجله و کد مجله را توامان در گوگل سرچ کنید. معمولا اولین مورد همان ادرس مجله است و اگر نبود چند تای اولی را با دقت بررسی نمایید...

خواهش می کنم راجع به محتوای وبلاگ کامنت بذارید یا ایمیل بزنید. بسیاری از نکته های اضافه شده به وبلاگ، حاصل تماس ها و کامنت های دوستان بزرگوار بوده است...


نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مهر1388 توسط عبدالعظیم ملایی
وقتی که آمازون دات کام را برای جستجوی کتاب سرچ کنید، با کلید واژه

"Writing a Research Paper"

حداقل 254 کتاب دقیقا با عنوان فوق ارایه می دهد. این به این معنی است که آنها دقیقا به دانشجویانشان گام به گام نحوۀ نوشتن مقاله را یاد می دهند. برای یافتن مقالاتی در زمینه نحوه نوشتن، می توانید کلید واژه فوق را سرچ کنید.

مقاله زیر نحوۀ ساماندهی مقاله را خوب توضیح داده است. فکر کنم من حداقل 5 بار این مقاله را با دقت خواندم. بخصوص جدول انتهایی که می گه اگه مقالتون رد شد، دلیلش اینه که به مجله نامربوطی فرستاده اید. توصیه می کنم حتما این مقاله را با دقت بخونید:

Writing a Research Paper

(72 kb)

نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مهر1388 توسط عبدالعظیم ملایی

گام دوم انتخاب موضوع

موضوعی که برای نوشتن مقاله انتخاب می شود نباید خیلی کلی باشد که بتوان برای آن کتاب نوشت. بطور کلی، انتخاب موضوعات بین رشته ای خیلی خوب است؛ یعنی استفاده از روش های یک رشته در رشته دیگر. برای مثال، تعیین نیازهای آموزشی کارکنان، تعیین و بهبود مولفه های موثر بر اجتماعی سازی، ارتقای کیفیت خدمات، تعیین استراتژی کلان سازمان، طراحی برنامه ها، نیاز سنجی پژوهشی و تعیین اولویت ها، تعیین شاخصهای بهره وری، ارزیابی عملکرد بوسیله روشهای QFD، fuzzy-QFD، ANP، fuzzy-ANP، AHP، fuzzy-AHP ،Statistical clustering ،DEA ، Goal Programming و شبکه های عصبی هر کدام می تواند یک مقاله آی اس آی باشد. گاهی وقت ها تصور می شود که نوشتن مقاله در فنی مهندسی خیلی راحت تر از علوم انسانی است. در حالی که دانشجویان رشته های علوم انسانی گزینه های بیشتری برای انتخاب موضوع دارند. مثال بالا را با دقت بررسی کنید. یک موضوع با چندین روش مختلف. می توان با موضوع های بالا نزدیک به 50 مقاله آی اس آی نوشت. یکی از اساتید (با درجۀ استاد تمام) نقل می کرد که در رشته شیمی یک نفر یک گرم طلا را با ماده ای دیگر مخلوط می کند و نتیجه را یک آی اس آی چاپ می کند و فرد دیگر می آید همان آزمایش را با دو گرم طلا انجام می دهد و یک مقاله آی اس آی دیگر چاپ می کند. واقعا چنین چیزی صحت ندارد، در علوم مهندسی و پایه برای هر مساله ای راه حلی وجود دارد که یا آنرا بکار می گیرند و یا منتظر می شوند که پیشرفت علم به جواب آن برسد. اما، در علوم انسانی بسته با تعریف ما از مساله جوابهای مختلفی بدست می آید و گاهی وقت ها تعریف مساله نسبی است که هیچ گاه برای آن جوابی یافت نمی شود.

بگذریم، بهتر است ما هم کمی دید فنی پیدا کنیم و با این دید برویم سراغ مسائل که می خواهیم آنها را حل کنیم. حال می رویم سراغ روش های حل مساله. از دوستان و هم اتاقی ها می توان به بهترین بحو برای مقاله استفاده کرد. بنشینید و با هم بحث کنید ببینید با تلفیق مباحث روز در هر دو رشته به چه چیز هایی می توان دست یافت. بیشتر از بچه های آمار، مدیریت صنعتی و صنایع می توان برای روش های جدید و کمی استفاده کرد.

را دیگر برای یافتن موضوع مناسب، مسائلی است که علاقه فردی شما است و شما با آنها درگیر هستید. در مورد آن فکر می کنید و به راه حل هایی می رسید. حال از کسی که در رشته ای دیگر، روش هایی را بکار گرفته است، بخواهید برای ساماندهی مقاله در قالب آن روش تحقیق به شما کمک کند.

کسانی که در نوشتن مقاله مبتدی هستند، می توانند مجلات معتبر رشته خودشان و رشته های نزدیک به آن را پیدا کنند (در وبلاگ اکثر آنها آمده است). بعد کل مقالات دو سال اخیر هر مجله را بخوانند، در این صورت خیلی خوب دستشان می آید که هر مجله چه نوع مقالاتی را چاپ می کند؛ بخصوص مقالات در دست چاپ. مثلا، بعضی از مجلات به آمار و ارقام اهمیت بالایی می دهند، ولی بعضی دیگر تحلیل نویسنده و نتیجه گیری برای آنها خیلی اهمیت دارد. در این حالت سعی کنید تراوشات ذهنی تان را در همان قالبی که مجله می خواهد ارایه کنید.

یکی از دوستان دیگر نقل می کرد که من کل مقالات یک مجله را خواندم، بعد از داخل هر مقاله مطالبی را جمع آوری کردم. همانها را به شکل یک مقاله فرستادم و چاپ شد. این نیز روش مناسبی است. البته، به این نوع مقالات اصطلاحا مقالات مروری یا Review گفته می شود.

برای دانشجویان ارشد و دکتری انتخاب موضوع کار دشواری نیست، زیرا آنها موضوع را قبلا در پایان نامه انتخاب کرده اند. با فرض اینکه موضوع انتخاب شده است به سراغ گام بعدی می رویم.

البته به یاد داشته باشیم فرآیند نوشتن مقاله با فرآیند انجام تحقیق یا پایان نامه تفاوت های زیادی دارد...


نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مهر1388 توسط عبدالعظیم ملایی

انشاالله از این به بعد نحوه نوشتن مقاله آی اس آی خدمت دوستان بصورت گام به گام ارایه می شود. نکات مطرح شده در مورد نحوه نوشتن مقاله آی اس آی، بیشتر بر اساس مطالعۀ کتب و مقالات موجود در این زمینه، تجربه شخصی و ارتباط مداوم دوستانی است که مقاله آی اس آی چاپ کرده اند.

بسیاری از دوستان به دلایل مختلف، از جمله چاپ مقاله برای ممتاز بودن و قبولی بدون آزمون در دکتری، ارتقا یا اینکه یه همین جوری یه چیزی چاپ کرده باشند، اقدام به نوشتن مقاله آی اس آی می کنند. این نگاه شاید برای مجلات داخل جواب بدهد، اما برای مجلات خارج و بویژه آی اس آی، به هیچ عنوان درست نیست. برای چاپ مقاله در مجلات داخل، کافی است که با یکی از اساتید صاحب نفوذ اقدام به نوشتن مقاله نمایید که به احتمال زیاد هم موفق می شوید، زیرا مجلات داخل بیشتر به اعتبار استاد بها می دهند تا به اصل مقاله یا کاربردی بودن مقاله. اما برای مجلات آی اس آی حتما باید یه چیز درست و حسابی آماده کرده باشید. بعضی از دوستان نگران زبان انگلیسی هستند، درست است که مسلط بودن به زبان انگلیسی خیلی کمک می کند، اما می توان همان فرمت ارایه اطلاعات را در فارسی رعایت کرد و بعد مقاله را هم ترجمه و هم ویرایش زبانی کرد (در دو مرحله و توسط دو مترجم مختلف).

پس، اولین و مهمترین گام در نوشتن مقاله آی ­اس ­آی، این است که از این توهم بیرون بیاییم که می خواهیم یه چیزی چاپ کنیم، مهم نیست که کجا و با چه محتوایی، فقط آی اس آی باشه!

مطمئن باشید با این دیدگاه هیچ وقت نمی توانید یه مقاله درست و درمان چاپ کنید، زیرا در اولین مرحله ای که به تولید رسیدید، فقط می خواهید که سریعا مقاله را بفرستید و از تکمیل آن خودداری می کنید و همین عجله کردن یا صبر و تحمل اندک به محتوای کار ضربه ای کلیدی می زند...

هدف در نوشتن مقاله علمی، کمک به توسعۀ دانش در آن زمینه خاص است، اگر به این دیدگاه برسیم، دیگر هیچ وقت در ساعات طولانی و خسته کننده مقاله نوشتن کم نمی آوریم و مهمتر اینکه نوشتن ما در آن زمینه ادامه پیدا می کند. بسیاری از دوستان به محض چاپ مقاله شان در یک مجله آی اس آی، دیگر نوشتن در آن زمینه را رها می کنند. ادامه دادن به چاپ مقاله در یک زمینه خاص، به کارهای ما جهت می دهد...


نوشته شده در تاريخ شنبه 4 مهر1388 توسط عبدالعظیم ملایی
با عرض سلام خدمت دوستان

اخیرا لیست مجلات آی اس آی به روز شده است و تعدادی از مجلات از لیست حذف و تعداد دیگری به آنها اضافه شده است. البته مجموعا در خیلی از رشته ها تعداد زیادتر شده است. مثلا در مدیریت 102 تا بود که به 123 مجله افزایش یافته است. در مدیریت دولتی 30 تا بود که به 36 مجله افزایش پیدا کرده است. در علوم تربیتی از 117 به 180 و در اقتصاد از 216 به 286 مجله افزایش یافته است. از این به بعد سعی می شود که به مرور تمام لیست ها به روز شود. خواهشمند است به لیست رشته های مورد علاقه دوباره سری بزنید.

لطفا در مورد اینکه چه چیزی روی وبلاگ قرار بگیرد کامنت بگذارید یا ایمیل بزنید...


.: Weblog Themes By Pichak :.


تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک